top of page

Batteri type?

Hvordan velger man batteri?

Batteri.jpg

I dag er det to typer batterier til Rc biler, jo jeg ved godt at det er flere, men de to mest vanlige batterier er NiMH og Lipo.

Vi starter med NiMH batterier.

NiMH batteri!

NIMH er en forkortelse for «Nickel Metal Hydride», og det er den vanligste batteritypen for RC-biler.
NIMH-batterier kommer i ulike størrelser, som refererer til antall celler. De mest vanlige antall celler for RC-biler er 6, 7, 8 og 9. Vanligvis har for eksempel Tamiya-biler kun plass til et batteri med 6 celler, men noen modeller har rom for flere batterier.

 

Et 6-celle NIMH-batteri gir 7,2 V, et 7-celle NIMH-batteri gir 8,4 V, et 8-celle NIMH-batteri gir 9,6 V, og et 9-celle NIMH-batteri gir 10,8 V. Betegnelsen "V" (volt) kan enkelt sees på som den totale kraften bilen mottar. Høyere spenning gir mer kraft til bilen, noe som resulterer i kraftigere respons.

På NIMH-batteriene finner du også et annet tall, for eksempel 3000mAh, som betyr 3000 milliampere-timer (milliampere-time). Dette angir hvor mange ampere batteriet kan levere. Med andre ord, hvis du trekker 3 ampere konstant, vil batteriet vare i 1 time; trekker du 1 ampere konstant, vil batteriet vare i 3 timer. Dette tallet er viktig å vurdere når du velger batteri.

 

På en vanlig RC-bil, for eksempel Tamiya TT-02-modeller, kan man forvente å kjøre i ca. 15–20 minutter med et 6-celle NIMH-batteri med 7,2V og 3000mAh kapasitet. Kjøretiden vil imidlertid bli kortere på tyngre RC-biler. I bunn og grunn er det mAh-verdien som avgjør hvor lenge du kan kjøre på et batteri. De fleste vil sannsynligvis klare seg fint med et 3000mAh batteri. Det er også denne verdien du ser på når du lader. Med en mAh-verdi på 3000 kan du lade batteriet med 3 ampere. Å lade med en høyere ampereverdi enn den som er angitt på batteriet, kan forkorte batteriets levetid. Hvis batteriet har ligget ubrukt i lang tid, kan det være lurt å lade det med lav ampere i en syklus. Med syklus mener vi at du kan sette digitale ladere til å lade og tømme batteriet 5 ganger med lav ampere før du lader det med den angitte ampereverdien.

 

Kjøretiden vil også bli påvirket av om du bruker en børstemotor eller en børsteløs motor. Mange børsteløse motorer og ESC'er (Electronic Speed Control) bruker strømmen mer effektivt enn børstemotorer og ESC'er, så selv om du har en RC-buggy med børsteløs motor, kan du forvente at kjøretiden med et 3000mAh batteri enkelt kan nå 15–20 minutter eller mer.

 

En vanlig RC-motor bruker ampere basert på gasspådraget. Når bilen står stille og du gir full gass, bruker motoren betydelig mer ampere enn når du gir lett gass. Når bilen når toppfarten, bruker den nesten ingen ampere for å opprettholde hastigheten. Det er derfor viktig å sikre at når du installerer motor og ESC, passer de sammen. En motor som trekker 60 ampere kan ikke brukes sammen med en ESC som er designet for 30 ampere, da vil ESC'en overbelastes og slutte å fungere.

Noe man også kan oppleve med NiMH-batterier er at produsenten ikke har ladet dem før salg. Så når du kjøper et nytt batteri, kan det virke som om batteriet ikke fungerer som det skal etter første lading. Det kan tømmes for strøm raskt (styrken forsvinner etter noen få minutter). Dette er ikke en feil. Når batteriene ikke er forhåndsladet av produsenten, må du bare bruke dem 5-6 ganger selv før de fungerer optimalt. Hvis du har en lader som støtter sykluslading, kan du bruke denne funksjonen. Ellers må du bare lade batteriet, bruke det til det er flatt, lade det igjen, osv., 5-6 ganger. Da bør du oppleve at batteriet yter på sitt beste. Hvis problemet vedvarer etter over 10 ganger, kan det være en feil med batteriet.

Før du kjøper et batteri, husk å sjekke instruksjonsboken til bilen din for å se hvor mange celler ESC-en din og motoren din kan håndtere. Noen biler har en advarsel om at batteriet ikke må ha mer kapasitet enn for eksempel 3000mAh. Dette skyldes at ESC og motor kan bli varme under bruk, og ved langvarig kjøring kan dette føre til høy temperatur.
Dette er ikke farlig så lenge du holder øye med temperaturen til ESC-en og motoren. En god regel er å se om du kan berøre ESC-en eller motoren i mer enn tre sekunder uten å brenne deg. Hvis de er for varme, la bilen avkjøles litt før du fortsetter kjøringen.

 

En siste viktig faktor ved batterier er kontakten. Kontakten på ESC-en din angir hvilken type kontakt batteriet må ha. I dag finnes det mange forskjellige typer kontakter, som vi viser herunder. Noen av dem er bedre til å lede strømmen enn andre, men i hovedsak er valget av kontakttype ofte basert på personlig preferanse og hva man er vant til å bruke. Noen produsenter foretrekker spesifikke typer kontakter.

02 - Deans.jpg
01 - Deans.jpg
PLAZMA 8.4V 3300MAH NI-MH.jpg
01 - Tamiya.jpg

NiMH batteri

Batteri kontakt (Plug)

Tamiya plug.jpg

Tamiya kontakt. Brukes som standard på Tamiya biler. Er ikke den beste å bruke på Lipo batterier, men kan brukes.

deans - T-plug.jpg

Deans eller T-plug. Bra til begge batteri typer.

ec3-male-connector.jpg

EC3 kontakt. Bra til begge batteri typer.

TRX plug.jpg

TRX kontakt. Brukes på Traxxas produkter, har innbygget data linje så Lipo batteri kan lades digitalt. Krever en Traxxas lader for dette.

Lipo batteri!

Lipo-batterier, en forkortelse for lithium polymer battery, er svært vanlige og finnes i en rekke enheter som mobiltelefoner, el-biler, datamaskiner, power banks osv. Det er imidlertid en liten forskjell mellom batterier i disse enhetene. Batteriene som brukes i mobiltelefoner, el-biler, datamaskiner og power banks kalles lithium ion-batterier, men i hovedsak er de det samme. Den eneste forskjellen er at lithium polymer-batteriet har lengre levetid.

Når det gjelder Lipo-batterier, er det viktig å være oppmerksom på riktig behandling. Hvis du ikke er kjent med hvordan man håndterer et Lipo-batteri, er det bedre å velge et NiMH-batteri, hvor feil er mindre sannsynlige. Men hvis du likevel ønsker å bruke Lipo-batterier, er det viktig å først sette seg inn i riktig bruk. Les den medfølgende instruksjonsboken nøye, da konsekvensene av å behandle et Lipo-batteri feil kan være alvorlige.

LiPo-celler er utsatt for de samme problemene som andre litium-ion-celler. Dette betyr at overdreven lading, uttømming, overoppheting, kortslutning og fysisk skade kan føre til katastrofale feil, inkludert lekkasje av elektrolytt og brann.

Hva betyr dette i praksis? Ikke lad et Lipo-batteri før det har fått avkjølt seg, unngå overdreven lading, ikke bruk batteriet hvis det er utladet for mye (ESC har ofte en funksjon for dette), og hvis batteriet har blitt skadet, bør det kasseres riktig. Ikke kast det i vanlig søppel, da Lipo-batterier regnes som farlig avfall og må leveres på riktig måte

 

LiPo-batterier er vanligvis forkortet som LiPo eller Li-Poly, men det fulle navnet er faktisk lithium-polymer-batteri. Disse batteriene kommer vanligvis enten i en myk, vektbesparende pakke eller i en hard plastpakke.

Hver celle har en nominell spenning på 3,3V - 3,7V, i motsetning til tradisjonelle sylindriske batterier (NiMH) med en spenning på rundt 1,2V - 1,5V. Dette er grunnen til at LiPo-batteripakker har uvanlige spenninger; 3,7V for 1 celle (eller 1s), 7,4V for 2 celler (2s) og 11,1V for 3 celler (3s), osv., sammenlignet med vanlige batterier med 1,2V per celle og en typisk seks-celle RC NiMH-pakke med totalt 7,2V spenning.

Hva er fordelene med LiPo-batterier? Det er mange, faktisk svært mange, men vi vil ikke ta med alle her. Et LiPo-batteri gjør det samme som NiMH-batterier, men de kan inneholde mer strøm på mindre plass. De kan levere flere volt og derfor gi en RC-bil mer kraft, samtidig som de tar opp mindre plass i bilen, selv om de gir nesten samme strømstyrke som et 6-cellers 7,2V NiMH-batteri. Ellers fungerer de på samme måte som et NiMH-batteri.

Krav til lader: Laderen må kunne lade LiPo-batterier og må inneholde balanselader, da LiPo-batterier, på samme måte som NiMH-batterier, har celler, men disse cellene må lades på riktig måte. Derfor kan du ikke bare koble til en vanlig lader, det krever ekstra utstyr å lade LiPo-batterier. Her er noen bilder av det du trenger.

Det må gjentas: Sett deg inn i hvordan man bruker LiPo-batterier før du begynner. Feil bruk kan føre til brann, og du kan ikke bare kvele ilden med noe eller puste den ut. Ved oppbevaring eller oppladning av LiPo-batterier kan det være en god ide med en brannsikker pose eller boks. Hvis du ikke skal bruke batteriet på en stund, må det lades i oppbevaringsmodus, vanligvis til ca. 3,8V per celle. Opplading av LiPo-batteri bør skje under tilsyn, gjerne i en metallboks eller LiPo-pose hvor batteriet ikke kan komme i kontakt med brennbart materiale.

Selv om vi her på Rcbilen.no snakker strengt om LiPo-batterier, fraråder vi ikke at du bruker dem, men de er ikke leketøy og skal behandles med forsiktighet. På Rcbilen.no selger vi LiPo-batterier stykkevis.

Du kan lese mer her: 10 gode råd til bruk av lipobatterier i Rc-hobbyen

Lipo batterier

Lipobatterier har to forskjellige kontakter, når batteriet brukes i bilen, brukes vanligvis kun den ene kontakten, den som ser ut som på et NiMH batteri, men ved ladning skal begge kontakter brukes, de sitter begge to i laderen, på noen ladere følger med en balanse ladeplate, som er separat utstyr til laderen. Denne platen sikre at batteriet blir ladet på riktig måte. Det skjer ofte det på lipo batterier at cellene ikke bli ladet med samme styrke, og her kommer denne balanse late plate inn, med denne kan laderen lade alle celler med samme styrke. På noen ladere sitter denne platen innbygget i laderen.

Haard lipo.jpg

Lipo i hård kasse

Myk lipo.JPG

Lipo i myk kasse

Balange lade plade.jpg

Balanse ladeplate

bottom of page