FAQ

Ofte stilte spørsmål

Hvorfor har noen vare lengere leverings tid?


Vi har ikke plass til alle vare på våres lager, derfor stå noen av varene våres på fjernlager. Det bevirker at vi kan holde prisen nede.




Skal jeg selv bygge modellen?


Noen modeller kommer ferdig bygget, disse skal man bare lade batteriet og så er den klar, dette kalder vi "Ready to run" på siden vår.

For biler som skal bygges må man jobbe litt for å bli klar. Tamiya er et av merkene som ofte må bygges. Alt du trenger er i kassen, og du skal bare følge instruksjonene, hvor det meste er tegnet 1:1 så det er lett å finne de riktige deler og hvordan det skal bygges.

I de fleste Tamya byggesett følger det med noe verktøy, men man må beregne at det må brukes verktøy som de fleste har i hjemmet. Skruetrekker, kniv etc.




ESC (Electronic Speed Controls)?


Tamiya ESC (Electronic Speed Controls)

Mange selvbygg produkter kommer med motor og ESC (Electronic Speed Controls, se bilde) Disse kommer i to typer, børste og børsteløs (brushed og brushless). Den typiske forskjellen er at en børste motor har to ledninger, og børsteløs har tre. Noen motorer har også ledninger med stikk, som er en informasjons ledning til ESC'en, feks. kan ESC'en måle temperatur. For mere info om dette søk på Google.

Før du installerer ESC'en skal du se på hvilken motor du har. ESC'en kommer oftest installert fra fabrikk for børsteløs motor. Følg instruksjonsboka for ESC'en på hvordan du endrer til børste motor.

ESC'en er i dag ofte fabrikksinnstilt til LIPO batteri, dette betyr som sådan ikke noe om du setter på et Ni-Mh batteri, men LIPO batterier må ikke bli helt avladet og ESC'en har derfor cut-off funksjon, og denne skaper problemer med Ni-Mh batterier. Det skader ikke batteriet, men du kan kun kjøre få minutter før ESC'en oppfanger at der ikke er nok strøm og cutter av for bruken. Følg instruksjons boka om hvordan du deaktiverer Lipo cut-off.

Har man en børsteløs ESC, kan man kjøre med begge typer motor, følg instruksjon boka for hvordan den monteres.

Med børsteløs ESC og motor er det bare å sette ledningene sammen etter farge, men mange opplever at motoren kjøre baklengs, dette er helt normalt, og du kan enten på radiokontrollen skifte dette, eller bare bytte om på to av ledningene, hvilke to ledninger du bytter, har ikke noen betydning.




Børste motor (Brushed motor)


En bøste motor (Brushed) er den type, hvor viklingene på kobberet er på den roterende del, for enden sitter to børster som overfører strømmen til den roterende delen. Disse børster kan bli slitt, og derfor gjøre motoren dårlig. Personlig har jeg kjørt med en børste motor siden 1994 og denne virker enda i dag. En børste motor er generelt ikke så hurtig og fintfølende som en børsteløs, men kan fint med den riktige gearing flytte en 1:10 bil opp til 60km/t. Er du ute etter mye kraft og justering skal du bruke børsteløs motor, men for hobby er en børste motor et fint valg. Kjennetegn er et at børste motor har to ledninger. Børsteløse motorer er merket med et tall, jo høyere tallet er jo kraftigere er de. Det fleste børste motorer kan kjøre under vann, men det krever at du tørker dem etterpå (Det er ikke sunt for motoren). For biler som kjører på grus og bakker kan det i noen tilfelle være en fordel med en børstemotor. Forhør deg hos selger eller andre steder for mer info.




Børsteløs motor (Brushless motor)


Brushless motor

Børsteløs motor (Brushless) er den type, hvor viklingene på kobberet er på innsiden av kroppen på motoren, og den roterende del er magneten. Disse har ikke børster og blir derfor ikke slitte, samtidig er disse motorene fintfølende og kan skifte retning fra det ene øyeblikk til det andet. De er robuste og tåler vann og mye andet de er ikke alle vanntette, se instruksjonsboka for dette).

Børsteløse motorer er merket med et tall og bokstaven T, jo lavere tallet er, jo kraftigere er de.

Kjennetegn er at de har tre ledninger, og er uten kjølehull.




Hvor fort kjøre en RC-bil?


Hastigheten på en RC bil er ikke lett å si noe om, men de fleste RC biler fra Tamiya’ s 1:10 biler i TT-02 klassen, vil som standard fra fabrikken med 540 børste motor og med 6 celler NiMH 7,2V batteri, kunne kjøre mellom 40 – 50Km/t.

Om dette er fort, er opp til den som kjører, men en god huskeregel er at det ikke er farten som gjør at du vinner alene.

En 1:10 rc bil som kjøre 40Km/t, tilsvarer at en riktig bil i 1:1 kjører 400Km/t. Rent teknisk sett kan man ikke regne det sånn, for en riktig bil ville skulle flytte mye mere luft etc. Men forestill deg at du kjører 400Km/t i en bil, og du svinger litt brått. Det samme skjer med en 1:10 rc bil om du svinger brått.




Fuel/Nitro


Hos Rc bilen har vi pt valgt ikke å selge fuel. Grunnen til dette skal hovedsakelig finnes i at dette krever en del tillatelser, ikke bare for oss så vi kan ha det på lager, men også for kundene. Derfor vil vi ikke pt ha fuel til salg på siden.

Om vi velger å endre mening til dette i fremtiden vil vi ikke ta stilling til nå.




Rc deler


Det er riktig mange deler til Rc biler, og vi kan derfor ikke ha alle deler på vårt lager. Finner du ikke den del du er ute etter, så ta kontakt med oss på Kontakt@rcbilen.no

Våre leverandører har med stor sannsynlighet den delen du er ute etter.

Ved kontakt er det viktig at du har navn og del nummer på det du er ute etter, på den måten er vi sikker på at vi tilbyder deg den riktige delen du vil ha. Om du ikke finner del nummeret så send gjerne bilde med.




Lakk?


Kan man ikke bare kjøpe den billige store boksen nede fra byggeren, den er mye billigere?

Jo da, det kan du, men før du gjør det, så hør her. Den billige lakken som du taler om, den er laget til faste overflater, så som metal, planker etc. Har du en rc bil med hård plast body, så er det faktisk ikke noen dum ide.

De fleste rc biler kommer med myk body av typen Polycarbonate eller Laxan, dette er en myk plastisk som er god til og ikke knekke eller gå i stykker når du av og til rammer noe. Dette at den er myk, gjør også at den lakk du bruker skal kunne tåle dette myke bevegelige plast, bruker du den billige spray fra byggeren, så vil du oppleve at lakken skaller av i store flager, ikke bare når du rammer noe, men under kjørsel hvor bilen blir utsatt for steinslag og mye andet.

Bruker du den riktige lakk, vil du ikke oppleve dette, derfor koster lakken til disse Polycarbonate eller Laxan body, litt mer, og vi kan love deg at det er pengene hvert.

Den billige lakken er krever også flere lag for å dekke, det gjør ikke den dyre. Så ikke løp og kjøp spray hos byggeren, det er i lengden mer kostelig å kjøpe den.




Hvor kan jeg få mer hjelp?


Vi har her på Rcbilen.no laget en video inspirasjons siden med hjelpe videoer som viser hvordan man bygger biler, hvilke muligheter du har for oppgraderinger, hvordan man maler body og meget mere. Vi legger heletiden nye ting til så bruk denne «Video inspirasjonens» siden til hjelp om det er noe du vil vite. Link til denne siden finner du over menyen rett ved siden av facebook loget. Om du stadig har bruk for hjelp så kontakt os på kontakt@rcbilen.no




Hva er en NIMH batteri?


NIMH er forkortelse for «Nickel Metal Hydride» og er den vanligste batteritypen til rc biler.

NIMH batterier kommer i forskjellige størrelser, her snakker vi om celler. Det mest vanlige antall celler til rc biler er 6, 7, 8 og 9 celler. Vanligvis er det på eks. Tamiya biler, kun plass til et batteri med 6 celler, men på enkelte modeller er det gjort plass til flere.

Et 6 cell NIMH batteri yter 7,2v, et 7 cell NIMH batteri yter 8,4v, 8 cell NIMH batteri yter 9,6v og 10 cell NIMH batteri yter 10,8v. Betegnelsen v (volt) skal på en simpel måte ses på som hvor mye styrke bilen får, eller kraft. Høy volt gir mere puss i bilen, så den reagerer mere kraftfullt.

På NIMH batteriene står det også et annet tall, f.eks. 3000mAh, som betyr 3000 milliampere timer (milliampere hour). Dette forteller hvor mange ampere batteriet kan gi, forstått sådan at hvis du trekker 3 ampere konstant, så kan batteriet holde i 1 time, trekker du 1 ampere konstant vil batteriet holde 3 timer. Det er på dette tallet du vurdere hva du skal bruke.

På en vanlig rc bil, eks. Tamiya TT-02 modeller, kan man forvente at man kan kjøre ca. 15 – 20 minutter på et 6 cell NIMH 7,2v 3000mAh batteri. På en tungere rc bil vil kjøretiden forkortes. Men med andre ord, så er det mAh verdien som avgjør hvor lenge du kan kjøre på et batteri, de fleste vil nok kunne klare seg på et 3000mAh batteri. Det er også dette tallet du ser på ved ladning. 3000mAh, betyr at du kan lade batteriet med 3 ampere. Lader du med høyere tall verdi enn det som står på batteriet, forkorter du batteriets levetid. Har batteriet ligget lenge uten å ha vært brukt, kan det være en god ide å lade det med lav ampere i syklus. Med syklus menes, at man på digitale ladere kan sette dem til å lade og avlade batteriet 5 ganger, med lav ampere. Etterpå kan du lade batteriet med beskrevet ampere.

Kjøretiden vil også påvirkes av om du har børstemotor eller børsteløs motor. Mange børsteløse motorer og ESC’er (Electronic Speed Control) bruker strømmen mer effektivt enn børste- ECS/motorer, så selv om du har en buggy rc bil med børsteløs motor så kan kjøretiden for et 3000mAh batteri lett nå 15 – 20 minutter +.

En vanlig rc motor bruker ampere ut ifra hvor mye du gasser, står bilen stille, og du gir full gass, så bruker en motor lagt mere ampere enn om du gasser stille opp. Når bilen kommer i toppfart, bruker den nesten ikke noen ampere på å holde farten. Det er her det er viktig at, når du installere motor og ESC, at disse passer sammen. En motor som kan trekke 60 ampere kan ikke brukes sammen med en ESC som gir 30 ampere, da ESC’en da vil brenne og slutte å virke.

En siste viktig ting ved batterier er kontakten. Dette ser du på ESC’en, den kontakt som sitter på den må batteriet også ha.




Jeg finner ikke det jeg leder etter?


Vi kan, av gode grunne, ikke ha alt på lager pt. Men her er en liste over merker som vi kan skaffe på dagen. Hitec Tamiya (Noen av disse har vi på lager) FG J.Perkins Multiplex BSD Racing (Noen av disse har vi på lager) Nosram HBX (Hovedsakelig reservedeler vi kan få) Joysway Imax ManiaX Batteries APC propeller Absima. Felles for vare vi ikke har på lager. Ønsker du å kjøpe, ta kontakt med oss, enten via facebook eller på e-post: Kontakt@rcbilen.no Husk å skrive hva og hvilke delenummer det har.




Må man kjøpe riktig merke på deler?


Nei, Ikke i det hele tatt. Mange merker kjøper deres biler fra samme fabrikker som lager Rc biler.

I denne tekst vil vi bruke to forskjellige merke og 4 modeller.

BSD Racing 910T Ramasoon Vs Redcat Racing Terremoto 10 V2.

BSD BS218 Dune buggy Vs Redcat Blackout XBE

Hva mange ikke veit er at disse 4 modellene er produsert av BSD racing, Redcat har kjøpt bilen og laget deres egen body med Redcat sitt navn på, men karosseriet er det samme. Og det beste er at disse bruker samme deler. Så har du en Redcat bil som du savner deler til, så sjekk delenummeret til bilen din og søk på dette på siden eller butikker som selger BSD deler.

Dele nummeret er laget sådan.

Del: "Front steering linkage sett" Nummer "BS910-010" passer til BSD 910T/R Ramasoon. "BS" er BSD’s sitt navn, "910" er modell nummeret som delen høre til og "010" er delenummeret.

Har du en Redcat Terremoto 10 V2. vil «Front steering linkage sett» delenummer være BS910-010 osv. Alle Redcat deler som har samme delenummer som BSD passer til Redcat’s sin bil.

Starter det delenummer du er ute etter med "BS" så kan du bruke BSD’s sine deler til bilen din.

Siden Redcat deler ikke er så utbret i Norge, så slipper du nå for at må bestille fra utlandet, og kan frem over bestiller deler fra Norge da BSD Racing biler og deler er tilgjengelige på Norske nettbutikker og i vanlige butikker.

Dette prinsippet gjelder for mange merker, det er i dag ikke mange fabrikker som bygger Rc biler, og disse fabrikker selger de samme biler til mange produsenter som påføre deres eget navn på bilene, så se opp for denne muligheten.




Module vs Pitch (Pinion og spur gear)


Module og pitch er en måleenhet. Module bygger på metric og Pitch bygger på inch. Over lang tid har folk misforstått dette og tror at disse kan forenes, derfor vil du også kunne finne sider og folk som sier at 0.6 Module er det samme som 48 pitch, hvilket er feil 0.6 module er 42.3 pitch. Blander du disse to sammen, så ødelegger du enten spur eller pinion giret. Så dette er viktig å ha styr på. De aller fleste japansk bygget rc biler, Tamiya, Kyosho med flere bruker måleenheten “Module” forkortes noen ganger som “mod” eller “M” Se i instruksjonsboka for hvilket måleenhet din rc bil har. Se opp for dem som skriver 48 Pitch metric! Skal du bruke et 48 pitch pinion gir, og kjøper et 48 pitch metric så får du problemer, for 48 pitch metric dekker over at det er en 0.6 module gir. Det er i dag, dessverre blitt sådan at folk ikke vet om den forskjellen og derfor dekker seg inn med 48 pitch i navnet og så med smått skriver pitch metric. Ved å skrive 48 pitch får det flere hitt på og fra google. Sjekk alltid med den medfølgende instruksjonsbok, hvilken måleenhet bilen din bruker. Hvorfor kalles det 48 pitch metric, hvis det hedder 0.6 module? Vet det ikke, men det er feil, det korrekte navn er 0.6 module. Module finnes i følgende størrelser 0.4 module 0.6 module (Mest brukte størrelse i elektriske 1:10 japanske rc biler) 0.8 module





Kontakt

RC-Bilen

Hovinlia 8

1900 Fetsund

Norge

E-post: Kontakt@rcbilen.no

Tlf: 905 24 927 (17-20)

Org: 924 716 827