Børste eller børsteløs motor!

Hvordan velger man riktig motor?

Børste vs børsteløs

I utgangspunktet har dette ikke noen betydning for om du kan kjøre med en rc bil, bilen tar ikke hensyns til dette. Men alt etter hva du skal bruke din bil til, så kan det ha en betydning, men om du har kjøpt rc bil for å drive med dette som en fritidsting, hvor du kjøre bare for å få litt moro av og til, så behøver du ikke tenke på dette overhode.

Men er du likevel interessert i å vite mer om dette emne, så har vi laget en liten guide.

Børste og Børsteløs motor.

Hvordan virker en elmotor i en rc bil.

Først så skal de deles i to typer, en børste og en børsteløs, hva forskjellen er kommer seinere, men en elmotor til rcbiler er ikke annerledes enn en elmotor til en bil. Motoren kjøre på DC-strøm (direct current) likestrøm, som blir levert av batteriet. Nesten alle typer likestrømsmotorer har en eller annen indre mekanisme, enten elektromekanisk eller elektronisk, for med jevne mellomrom å endre strømretningen i en del av motoren. På denne måten får strømmen motoren til å rutere. Styrken i en rc motor kommer fra viklingene og kvaliteten på hvor godt man har viklet kobberet i motoren. På børste motorer er dette ofte oppgitt i et tall eks. 15 Turn. Jo lavere tallet er, det sto kraftigere er motoren. På Børsteløse motorer er tallet ofte 4 sitret og her er det omvendt, jo høyrer tallet er jo bedre.

Det må dog innskytes at de fleste forbrukere av rc motorer vil påstå at en børsteløs motor alltid er best, dette er en sandhett med modifikasjoner, for dette avhenger av hva du som forbruker skal bruke motoren til. En børsteløs motor har det med at det skal en del strøm til før det reagere, hvilket betyder at de første millimeter du trykker på gassen, skjer det ikke noe, men så plutselig kjøre bilen fort frem, så hastighet mellom 0-5km/t er ikke mulig, med mindre du betaler en veldig høy pris. Forstill deg at du er ute med en crawler og skal bestige en stein og deretter svinge til høyre over to pinne. I en sådan situasjon har du bruk for å kunne utnytte den helt lave hastighet og ikke være avhengig av at det skal en hvis strøm til.

Men en børstemotor skal bruke tid på å vende, den kan ikke gå en vei, og så det neste øyeblikket kjøre den annen vei, den må ha tid til å vende så i situasjoner eks. rally, hvor du har bruk for at bakenden skrir ut i svinget vil en børsteløs motor klart være bedre. Men for en alminnelig person, som bare vil kjøre av og til, så er den motor du får med ved kjøp god nok. Biler med installert børsteløs motor, koster mer, så om du står mellom valget på samme bil, børste eller børsteløs og du bare vil kjøre litt omkring med den og kose deg, så ta den med børste motor.

Børste/Børsteløs

Vi kan komme med et eks. jeg har flere biler med børste motor og børsteløse motorer, To av mine on-road biler har hver sin motor, de er begge racerbiler og den med børste motor kjøre rundt 60km/t på toppen, den har en gamme Tamiya 540 motor fra 1990, tror det er en 20T, den kan uten problemer følge den anden nye bil med børsteløs motor i opptrekk, det er kun topphastigheten som den ikke kan følge med på, den børsteløse bilen har en motor fra 2019, 3600Kv. Denne motoren er i utgangspunktet alt for voldsom til bilen, men hadde lyst til å prøve ut hva som kunne gå.

Siden jeg ikke kjøre på baner hvor det faktisk er mulig å kjøre 80km/t, så vil jeg ikke ha noen fordel med den ene eller den anden bilen, så min påstand er at du ikke behøver betale ekstra for børsteløs. Blir man opptatt av denne hobbyen, så er det bare morsomt å prøve ut.

 

En annen viktig ting ved motorer er strømmen, det er viktig å se hvilken strøm styrke og amprere motoren tåler, dette skal settes sammen så ESC’en skal levere strømmen til motoren, levere ESC’en mer en motoren kan tåle, (her ville jeg gjerne si at motoren dør) men virkeligheten er at de fleste motorer overlever dette, men levetiden for motoren blir kortere om den får for mye strøm. Det samme gjeller for ESC’eren om den får for mye strøm så dør denne også, den er dog mer følsom for overspenning. Er du i tvivel om ESC og motor, så kjøp den som et sett, så er du sikker på at de passer sammen. Før du kjøper så se hvor mye ESC’en tåler, ifl til batteri. Skal du bruke lipbatteri, skal ESC'en kunne håndtere dette.

Hva er en børste motor.

En børste motor (Brushed) er den type, hvor viklingene på kobberet er på den roterende del, for enden sitter to børster som overfører strømmen til den roterende delen. Disse børster kan bli slitt, og derfor gjøre motoren dårlig. Personlig har jeg kjørt med en børste motor siden 1994 og denne virker enda i dag. En børste motor er generelt ikke så hurtig og fintfølende som en børsteløs, men kan fint med den riktige gearing flytte en 1:10 bil opp til 60km/t. Er du ute etter mye kraft og justering skal du bruke børsteløs motor, men for hobby er en børste motor et fint valg. Kjennetegn er et at børste motor har to ledninger. Børste motorer er merket med et tall og bokstavet T, jo lavere tallet er jo kraftigere er de. Det fleste børste motorer kan kjøre under vann, men det krever at du tørker dem etterpå (Det er ikke sunt for motoren å forblive våd). For biler som kjører på grus og bakker kan det i noen tilfelle være en fordel med en børstemotor. Forhør deg hos selger eller andre steder for mer info.

Hva er en børsteløs motor.

Børsteløs motor (Brushless) er den type, hvor viklingene på kobberet er på innsiden av kroppen på motoren, og den roterende del er magneten. Disse har ikke børster og blir derfor ikke slitte, samtidig er disse motorene fintfølende og kan skifte retning fra det ene øyeblikk til det andet. De er robuste og tåler vann og mye andet (de er ikke alle vanntette, se instruksjonsboka for dette).

Børsteløse motorer er merket med et tall, jo høyrer tallet er, jo kraftigere er de.

Vanlige kjennetegn er at de har tre ledninger, og er uten kjølehull. Noen av dem kommer med et ekstre lille kontakt, som betyder at de har en føler inneni, disse kan tilsluttes ESC'en. Disse børsteløse motorer kan justeres mer enn andre og koster også ekstra. Ønsker du å kunne kontrollere motoren langt mer, skal du kjøpe en sådan en.

Tipp. Om du etter installasjon av en børsteløs motor, opplever at den løper baklengs, så ikke fortvivel. To løsninger på dette. 1. Har du en radio kontroller som kan vender gassen, så er det løst. 2. Løsning nummer to er den letteste, bytt om på to av de tre ledninger, likegyldig hvilke to du velger, bare kun to ledninger. Det samme prinsipp kan man gjøre med en børstemotor.

Bilder av børste og børsteløs motor.

Børste mortor, to ledninger.

Innersiden av en børste motor

Børsteløs motor, tre ledninger.

Børster til en børste motor til venstre, det er disse som blir slitt.

Adskilt børstemotor

Innersiden av en børsteløs motor, viklingene på ytersiden, og magneten i mitten.

Kontakt

RC-Bilen

Hovinlia 8

1900 Fetsund

Norge

E-post: Kontakt@rcbilen.no

Tlf: 905 24 927 (17-20)

Org: 924 716 827