Børste eller børsteløs motor!




Hvordan velger man riktig motor?
Børste vs børsteløs
I utgangspunktet har dette ikke noen betydning for om du kan kjøre med en rc bil, bilen tar ikke hensyns til dette. Men alt etter hva du skal bruke din bil til, så kan det ha en betydning, men om du har kjøpt rc bil for å drive med dette som en fritidsting, hvor du kjøre bare for å få litt moro av og til, så behøver du ikke tenke på dette overhode.
Men er du likevel interessert i å vite mer om dette emne, så har vi laget en liten guide.
Børste og Børsteløs motor.
Hvordan virker en elmotor i en rc bil.
Først så skal de deles i to typer, en børste og en børsteløs, hva forskjellen er kommer seinere, men en elmotor til rcbiler er ikke annerledes enn en elmotor til en bil. Motoren kjøre på DC-strøm (direct current) likestrøm, som blir levert av batteriet. Nesten alle typer likestrømsmotorer har en eller annen indre mekanisme, enten elektromekanisk eller elektronisk, for med jevne mellomrom å endre strømretningen i en del av motoren. På denne måten får strømmen motoren til å rutere. Styrken i en rc motor kommer fra viklingene og kvaliteten på hvor godt man har viklet kobberet i motoren. På børste motorer er dette ofte oppgitt i et tall eks. 15 Turn (også skrvet 15T). Jo lavere tallet er, det sto kraftigere er motoren (mer tough). På Børsteløse motorer er tallet ofte 4 sitret og her er det omvendt, jo høyrer tallet er jo bedre.
Det må dog innskytes at de fleste forbrukere av rc motorer vil påstå at en børsteløs motor alltid er best, dette er en sandhett med modifikasjoner, for dette avhenger av hva du som forbruker skal bruke motoren til. En børsteløs motor har det med at det skal en del strøm til før det reagere, hvilket betyder at de første millimeter du trykker på gassen, skjer det ikke noe, men så plutselig kjøre bilen fort frem, så hastighet mellom 0-5km/t er ikke mulig, med mindre du betaler en veldig høy pris. Forstill deg at du er ute med en crawler og skal bestige en stein og deretter svinge til høyre over to pinne. I en sådan situasjon har du bruk for å kunne utnytte den helt lave hastighet og ikke være avhengig av at det skal en hvis megnde strøm til.
Men en børstemotor skal bruke tid på å vende, den kan ikke gå en vei, og så det neste øyeblikket kjøre den annen vei, den må ha tid til å vende så i situasjoner eks. rally, hvor du har bruk for at bakenden skrir ut i svinget vil en børsteløs motor klart være bedre. Men for en alminnelig person, som bare vil kjøre av og til, så er den motor du får med ved kjøp god nok. Biler med installert børsteløs motor, koster mer, og du vil oppleve at du får mer fart og liv i bilen.



