Skal man vedlikeholde en rc bil?

Oppdatert: mai 1

Det lette svaret er ja! Det er nødvendig å vedlikeholde din rc bil. Om du ikke vedlikeholde bilen, så vil den holde kortere tid, og reparasjon vil bli dyrere. Men det er ganske lett å vedlikeholde en rc bil. I denne artikkelen vil vi gå over en del ting som har med vedlikehold å gjøre.

Det viktigste du kan gjøre etter å ha kjørt, er å rengjøre bilen. Se over bilen, vask den med en tørr klut, eller bruk en fuktig klut om nødvendig. Gå over roterende deler, og fjern gress, stein og annet som har satt seg. Stein eller gress i roterende deler vil slite på bilen, og kan i siste ende skade. Se på dette som din riktige bil, du vasker denne av og til, noen ganger må du på verksted og få fikset ting, sådan er det også med rc biler, de må renses og sees over for feil. På de fleste rc biler er det også kulelager, disse sitter mange steder. Rett ved hjulene sitter det også 2 stykker ved hvert hjul, disse må smøres med jevne mellomrom, høre du en mislyd her, må du kanskje skifte kulelager. Har bilen differensiale vil det også her være en god ide å smøre disse, dog skal dette ikke gjøre mer enn 1-2 gange i året. Kjøre du mye, så er det flere ganger i året.


Mange biler har et til flere dogbones, disse sitter ofte fra differensialet ut til hjulet, disse blir utsatt for mye rotasjon og trykk under kjøring, og disse skal ha smøring på endene hvor de er i kontakt med propelljointene. Det er også en god ide å se over disse at de ikke er bøyd eller har andre skader. Har bilen 4wd, har du et langt dogbone i midten av bilen chassis. Denne overfører kraften fra motoren til forhjulene, denne blir også utsatt for mye kraft og må også ettersees med jevne mellomrom. Dogbonet kommer i mange former, noen er en lang stang, andre er i flere deler og kan vri seg.


Se over for skade på plastikken.

Rc biler blir utsatt for mye når man kjører, og deler som ser ut som plastikk tåler mye, men ikke alt. Plastikken er ikke som vanlig plast, det er laget av nylon eller polycarbonate. Noen områder på bilen er mer utsatte enn andre, spesielt hjuloppheng er utsatte. Når en rc bil kjører med 30-40km/t og et oppheng rammer noe så kan det knekke, dette kan skje selv ved lav hastighet. Derfor er det også viktig å se over bilen og se etter skader, da en liten skade, kan føre til flere skader dypere inn i bilen.

Mange tror, feilaktig, at man så skal skifte disse delene med aluminium, men dette gjør bare at den skade som ville skje på opphenget, vil flytte seg til andre steder i bilen, og her er prisen høyere og arbeidstiden lengere. De delene som skades oftest, er ofte de delene som er billigst. Det er selvfølgelig opp til den enkelte om man vil skifte eller ikke.


Motoren må også kontrolleres.

Her skiller vi mellom børsteløs og børstemotor. En børstemotor har åpne kjølehull, hvor det faktisk er mulig for ting å komme inn. Det er dog ganske sjeldent at dette skjer, men uansett så kan det komme støv inn her og det er usunt for motoren. Det skal dog ganske mye støv til før det har betydning, men man kan vaske motoren. Teknisk sett, den letteste måte å gjøre dette på er ved å løsne motoren, hive den i et glass med vann, sette strøm på, å la den stå å kjøre et batteri tomt, etterpå skal man ta den opp og kjøre litt med den så alt vann kommer ut, bruk gjerne en varmeblåser, men ikke på full varme. Når motoren er tørr er det bare å smøre den med elektronikk olje.

En børsteløs motor er lukket, så her skulle det ikke komme noe inn, men inne i motoren, i hver ende av den roterende magneten, sitter det to kulelager, disse kan få skader og må skiftes. Husk på at de er bygget til å holde evig, så det er kun om man vil, eller om man kan høre at det faktisk er noe galt med kulelagrene at man skifter disse.

Pinion- og spurgir.

Disse er ofte skyld i at bilen ikke vil kjøre, og den mest typiske feil på disse er at et fremmedlegme er kommet inn. Disse to delene er det godt å se over ofte, de blir utsatt for mye, da Piniongiret sitter på motoren, og overfører kraften fra motoren til Spurgiret, som så fordeler kraften til differensialet og videre. Stein og støv, kan gjøre store skader på disse. Litt smøring kan av og til gjøre godt.

Det er som med vanlig bil, den har bruk for en kjærlig hånd.



51 visninger0 kommentarer