Programmering av motor og ESC.

Noen motorer og ESC’er kan programmeres, så deres ytelse blir som du ønsker det. Det er ikke alle som kan, og de som kan har mange forskjellige måter man skal gjøre for å programmere dem. For Tamya ESC’er skal utganspunket gjerne være at ESC er avslått, så skal du holde en liten knapp inne mens du slår på ESC’eren, ved å følge en lysdiode som skifter farge mellom grønn, rød eller gul før du slipper knappen, for så å komme inn i forskjellige menyer. I disse menyer vil du så kunne velge, hva som skal skje. Eks. I en meny, velger du om du kjører NiMH eller Lipobatteri, og om du vil aktivere Lipo-cutoff. I en annen meny, velger du hvordan du ønsker akselerasjonen skal fungere, skal bilen kjøre frem, og så bremse når du vil stoppe, eller skal den skifte retning direkte på motoren ved dette, eller om du vil bremse først og så rygge. Her er det viktig å ha instruksjons boka for ESC’en klar.

HSP har også en del av disse ESC’ene som har samme måte å programmere på.

En god del har mulighet for å koble til et programkort, og i den helt dyre ende kan man tilslutte en dongle som trådløst kan kommunisere med en app på din smartphone, hvor fra du kan stille inn ESC'en. I alle tilfelle er dette faktisk lett å gjøre, uansett hvordan programmeringen gjøres, det er dog klart, at har du en trådløs forbindelse til en app på din smartphone, så dette mye enklere enn å skulle holde en knapp ned i x antall tid. Det skal dog sies at den trådløse dongle, faktisk virker det til de fleste nyere ESC’er. Se spec for ESC’en og dongle for om du kan installere trådløs dongle.


I denne artikkelen vil vi se på SkyRC Leopard combo set 4370kv, som vi også selger her hos Rcbilen.no i flere versjoner. Alle versjoner av SkyRc Leopard vi selger programmeres på samme måten. Settet kommer med ESC, motor og programkort. Etter at du har installert settet i bilen din og har kalibret gassen, så er du klar til å sette opp ESC’en. Dette gjøres lett og enkelt. Før du starter må du slå av strømmen, deretter tar du stikket som sitter i mottakeren ut, setter dette stikket i programkortet, hvit leding skal sitte på pluss symbolet, svart ledning på minus. Heretter slår du på strømmen. ESC’en vil nå oppdage at du har programkortet satt til og gå i programmerings modus. Programkortet vil lyse opp på de innstillinger som den er satt til, har du ikke gjort dette før vil den stå i fabrikkinnstilling.

På programkortet er det 8 menyer som alle har x antall undermenyer, som lyder som følgende.

Cut off Voltage.

1. Auto lipo: Har du lipobatteri skal du stille den på denne, den vil kutte strømmen i ESC’en ved 3,4V. 2. None. Har du NiMH batteri skal du stille den på dette program. 3,4,5 og 6 kan du bestemme hvilken Volt styrke den skal kutte strømmen ved ved bruk av lipobatteri.


Auto-Lipo Cut off Volts/cell.

I denne menygruppen, kan du ved bruk av Lipobatteri, velge cut off på Volt styrken pr. celle om den kommer unner x antall Volt, fra 3,0 til 3,5 Volt. Denne er kun aktiv om du i første meny har valgt "Auto lipo".


Drag Brake.

Her styrer du hvor mye motstand motoren skal yte når du slippe gassen på fjernstyringen. Du har 6 valgmuligheter.


Brakes Strength.

Her kan du velge hvor mye den skal bremse, når du aktivt bremser på fjernstyringen. 6 innstillinger fra 0 til 100%.


Punch Control.

Her kan du velge hvor mye kreft motoren skal gi, når du starter bilen. Dette er en veldig bra ting å ha, da du derved kan bruke denne ESC og motor på et stort antall biltyper. Har du en 2wd. asfalt bil, så kan du gi den 100% kraft, eller om du har en offroad 2wd. Ved 4wd. bør du skru litt ned for denne. Det er selvfølgelig opp til den enkle hva man foretrekker, men muligheten er der.


Reverse Type.

Her har du tre muligheter, frem og brems, frem og tilbake, eller frem, brems og så tilbake.


Motor type:

Her kan du velge mellom, motor med eller uten sensor, dette er viktig å innstille, da motor med sensor gir mulighet for mange flere ting. Motoren i dette combi sett kommer uten sensor.


Motor timing:

Her har du fem muligheter som går fra "Low" til "Highest". Ideen med dette er at setter du den i «Low» vil du kunne kjøre i lengere tid på et batteri, og motor og ESC vil holde en lav temperatur. Stiller du den i «Highest» vil det motsatte skje. Jo høyere du stiller den, desto kraftigere er motoren, det er ikke toppfarten som påvirkes, men hvor fort den aksellererer.


Det sitter også en "select" knapp i bunden av programkortet, på denne modellen er det to sirkler inni hverandre, som virker ved, at du klikker på den, så skifter programkortet meny, vil du skifte undermeny, skal du først velge menyen du vil skifte på, og så holder du knappen nede til kortet skifter til den undermeny til vil ha.


Når du er ferdig og har innstillet sånn som du vil ha det, slår du av strømmen, tar stikket ut av programkortet og setter det tilbake i mottakeren, heretter slår du på fjernstyringen og så slår du på bilen, etter oppstart er bilen klar til bruk, med de innstillinger som du nettopp har valg.

Disse opplysninger finnes også i instruksjonsboka som følger med til varen, det skal dog nevnes at boka er laget til alle modellene som SkyRC lager og derfor inneholder flere valgmuligheter enn denne modellen har.


Vi vil komme med flere artikler om hvordan du innstiller ESC’er som, som nevnt i artikkelen, som ikke har programkort om kort tid.



23 visninger0 kommentarer