Programmering av ESC direkte på ESC’en.

Vi har tidligere sett på en SKYRC ESC som vi programmerte via et programkort. Mange produsenter lager programkort til deres ESC’er, noen lager trådløs funksjon så du via en app på din Smartphone kan programmere ESC’en din.

Denne gangen vil vi se på hvordan man programmere ESC’en direkte, uten hjelp av app eller programkort. I utgangspunktet kan alle ESC’er programmeres på denne måten, enten de kommer med programkort/App eller ikke.

Den ESC vi bruker som utgangspunkt her er en ESC som blir brukt i de fleste RTR biler i dag som kommer med børsteløs motor en 60A Børsteløs ESC. Denne er laget av HSP men blir brukt i Absima, Redcat, BSD og i en del andre merker. ESC’en tar Lipo og NiMH batterier, opp til 3S lipo og 9 cell NiMH batteri.


På ESC’en sitter det en liten knapp, som man skal bruke for å komme i program innstilninger, på noen er den ganske liten (Tamiya) og det kan være en god ide å bruke en flat gjenstand til å trykke med. HSP har på denne ESC-modell, satt en ganske god knapp rett ved siden av på og av knappen.

HSP ESC programknapp

Fremgangsmåten er som følgende.

Slå på radioen (Fjernstyringen), hold programknappen nede, slå på strømmen til ESC’eren. Mens du holde nede programknappen, vil ESC’en pipe 10 ganger (blinker rødt samtidig) deretter er du i program mode. Her er det viktig at du ikke slipper knappen før du er i den programmenyen du ønsker. Etter de 10 pipene, vil ESC’en skifte til å pipe en lang tone og blinker grønt, slipper du program knappen nå, vil ESC’en være i program 1. Om du ønsker program 2 må du fortsette med å holde programknappen nede til den piper to ganger.

Når du er i riktig program, og har sluppet programknappen, så vil ESC’en pipe X antal ganger for å vise deg hvilket underprogram den er på. Fra fabrikken er ESC’en stillet til: Program 2, underprogram 1. Så etter du har sluppet programknappen når den piper to ganger vil ESC’en stå og pipe en gang, med en pause før den piper igjen en gang. På program skjemaet i instruksjonsboka, vil du kunne se at det betyder at ESC'en er i "Drag brake force" og underprogram 1. 0%. Motoren yter ingen motstand på hjulene når du slipper gassen. Ønsker du å skifte på dette, trykker du en gang på programknappen, og ESC’en vil nå pipe 2 ganger for å fortelle at den nå er i underprogram 2 som betyder at den yter 5% motstand på hjulene når du slipper gassen. Ønsker du dette, slukker du ESC’en og når du slår den på igjen vil ESC’en nå bruke denne nye programmering. OBS på noen modeller vil ikke ESC’en pipe 5 ganger, ved valg av undermeny 5, men i stedet pipe en lang, som betyder 5. ved valg 6, vil den så pipe en lang og en kort, valg 7, en lang og to korte. For hver klikk på programknappen, vil undermenyen gå en opp, etter valg 8 vil den gå tilbake på 1. Med andre ord går den i sirkel. Du kan kun gjøre et program sett per gang, så skal du skifte program 1. Running mode og program 3. Low voltage cut-off. Så må du gjennomgå program rekken to ganger.


ESC’en har følgende program muligheter med underprogrammer:

Program 1. Running Mode:

1. Forward/Brake: Bilen kjøre frem når du trykker på speed og bremser når du gjør motsatt.

2. Forward/Brake/Reverse: Bilen kjører frem når du trykker på speed og bremser når du gjør motsatt., trykker du bak igjen, vil bilen rykke. Poenget er at du må slippe gassen mellom du bremser og rygger.


Program 2. Drag breake force:

1. 0%. 2: 5%. 3: 10%. 4: 15%. 5: 20%. 6: 25%. 7: 30%. 8. 40%


Program 3. Low voltage cut-off:

1. No-Protection: Denne brukes om du kjøre på NiMH batteri.

2. 2.6V/Cell: Brukes til Lipo batteri, ESC’en stopper bilen når strømstyrken pr celle er dette. 3. 2.8V/Cell: Brukes til Lipo batteri, ESC’en stopper bilen når strømstyrken pr celle er dette. 4. 3.0V/Cell: Brukes til Lipo batteri, ESC’en stopper bilen når strømstyrken pr celle er dette. 5. 3.2V/Cell: Brukes til Lipo batteri, ESC’en stopper bilen når strømstyrken pr celle er dette.


Program 4. Start mode (Punch): Dette er den styrke motoren skal gi fra du holder stille og setter i gang.

1. Level 1. (Soft)

2. Level 2.

3. Level 3.

4. Level 4. (Very Aggressive)


Program 5. Maximum Brake force: Den maximal bremse styrke motoren yder.

1. 25%. 2: 50%. 3: 75%. 4: 100%.


Eks. på en programmering om du akkurat har kjøpt bilen. Du vil kjøre på et 8.4V NiMH batteri. ESC’en er fra fabrikken satt til Lipo cut-off på 3.0V pr celle, så denne må deaktiveres før du kjører, da du vil oppleve at du kun kan kjøre i kort tid, da en NiMH batteri pr celle kun har 1.2V. Derfor må du inn og programmere den. Lad batteriet full, slå på radioen, hold nede programknappen og slå på strømmen til ESC’en. Lytt til de 10 pipene, etter dette skal du lytte til at den piper 1 gang, så piper den 2 ganger, og så piper den 3 ganger, slipp programknappen. Nå vil ESC’en piper 4 korte pip. Den er i underprogram 4. Trykk en gang, og den er i underprogram 5. Trykk en gang til, og den er i underprogram 6. Trykk en gang til og nå skulle den være i underprogram 1 (Non-protection) og pipe en gang. Slå av strømmen, slå strømmen på igjen, vent på at bilen starter opp, og du er klar til å kjøre, med NiMH oppsett.

Kos deg 😊


OBS: Følg instruksjonsbokas programveiledning, da de noen ganger endrer på program rekkefølgen og måten de gir lys og lyd på. Ved Tamiya ESC’er, er programmeringen litt annerledes på rekkefølge og lys, men i utgangspunktet den samme og de kan det samme. Vi kommer tilbake med en forklaring på hvordan Tamiya ESC’er virker seinere.



Denne videoen viser det vi har beskrevet over.

11 visninger0 kommentarer