top of page

Hvordan velger man batteri til rc bilen sin?

Oppdatert: 5. jan. 2023

I dag er det to typer batterier til Rc biler, jo vi ved godt at det er flere, men de to mest vanlige batterier er NiMH og Lipo.

NiMH batteri!

NIMH er forkortelse for «Nickel Metal Hydride» og er den vanligste batteritypen til rc biler. NIMH batterier kommer i forskjellige størrelser, her snakker vi om celler. Det mest vanlige antall celler til rc biler er 6, 7, 8 og 9 celler. Vanligvis er det på eks. Tamiya biler, kun plass til et batteri med 6 celler, men på enkelte modeller er det gjort plass til flere.

Et 6 cell NIMH batteri yter 7,2v, et 7 cell NIMH batteri yter 8,4v, 8 cell NIMH batteri yter 9,6v og 9 cell NIMH batteri yter 10,8v. Betegnelsen v (volt) skal på en simpel måte ses på som hvor mye styrke bilen får, eller kraft. Høy volt gir mere puss i bilen, så den reagerer mere kraftfullt. På NIMH batteriene står det også et annet tall, f.eks. 3000mAh, som betyr 3000 milliampere timer (milliampere hour). Dette forteller hvor mange ampere batteriet kan gi, forstått sådan at hvis du trekker 3 ampere konstant, så kan batteriet holde i 1 time, trekker du 1 ampere konstant vil batteriet holde 3 timer. Det er på dette tallet du vurdere hva du skal bruke. På en vanlig rc bil, eks. Tamiya TT-02 modeller, kan man forvente at man kan kjøre ca. 15 – 20 minutter på et 6 cell NIMH 7,2v 3000mAh batteri. På en tungere rc bil vil kjøretiden forkortes. Men med andre ord, så er det mAh verdien som avgjør hvor lenge du kan kjøre på et batteri, de fleste vil nok kunne klare seg på et 3000mAh batteri. Det er også dette tallet du ser på ved ladning. 3000mAh, betyr at du kan lade batteriet med 3 ampere. Lader du med høyere tall verdi enn det som står på batteriet, forkorter du batteriets levetid. Har batteriet ligget lenge uten å ha vært brukt, kan det være en god ide å lade det med lav ampere i syklus. Med syklus menes, at man på digitale ladere kan sette dem til å lade og avlade batteriet 5 ganger, med lav ampere. Etterpå kan du lade batteriet med beskrevet ampere. Kjøretiden vil også påvirkes av om du har børstemotor eller børsteløs motor. Mange børsteløse motorer og ESC’er (Electronic Speed Control) bruker strømmen mer effektivt enn børste- ECS/motorer, så selv om du har en buggy rc bil med børsteløs motor så kan kjøretiden for et 3000mAh batteri lett nå 15 – 20 minutter +. En vanlig rc motor bruker ampere ut ifra hvor mye du gasser, står bilen stille, og du gir full gass, så bruker en motor lagt mere ampere enn om du gasser stille opp. Når bilen kommer i toppfart, bruker den nesten ikke noen ampere på å holde farten. Det er her det er viktig at, når du installere motor og ESC, at disse passer sammen. En motor som kan trekke 60 ampere kan ikke brukes sammen med en ESC som gir 30 ampere, da ESC’en da vil brenne og slutte å virke. En ting som man også vil kunne oppleve på NiMH batterier, er at produsenten ikke har pre-ladet batterier. Så når du kjøper nytt batteri så oppleves det, etter 1. ladning, som om batteriet ikke virker som det skal, går tom for strøm fort (styrken forsvinner etter få minutter) dette er ikke en feil. Når produsenten ikke har pre-ladet batteriet så må man bare selv bruke det 5-6 ganger før det riktig virker. Evt. om du har en lader som kan lade i syklus, så bruk dette. Ellers så er det kun en vei, lad batteriet, kjør det flatt, lad det igjen osv. 5-6 ganger så burde du oppleve at batteriet er på toppen. Blir dette ved over 10 ganger, så er det feil på batteriet. En siste viktig ting ved batterier er kontakten. Dette ser du på ESC’en, den kontakt som sitter på den må batteriet også ha. I dag finnes det riktig mange kontakt typer, som vi viser her unner. Noen er bedre til å lede strømmen enn andre, men for det meste er det et spørsmål om hva man er vand til å bruke som avgjør hvilken type man bruker. Noen merker bruker bestemte typer kontakt.

Batteri kontakt (Plug)

Lipo batteri!

Lipo batteri er forkortelse for (lithium polymer battery) ​ Hva skal man si om disse? Ok. Hvis du ikke sette deg inn i hvordan man behandler et Lipo batteri, så kjøp et NiMH batteri, her kan du stort sett ikke gjøre noe feil. Om du likevel vil bruke lipo batterier, så start med å lese om dem, så du kan lære hvordan man skal bruke dem. Læs den medfølgende instruksjon bok, ikke lad den ligge da konsikvensene ved å behandle en lipo batteri feil, kan ha store konsikvenser. LiPo-celler påvirkes av de samme problemene som andre litium-ion-celler. Dette betyr at overlading, overutladning, overtemperatur, kortslutning, knusing alle kan føre til en katastrofal svikt, inkludert posen sprekker, elektrolytt lekker ut og brann. Hva betyder dette? Ikke sett lipo batteri til ladning før det er avkølet, ikke overlade batteriet, ikke kjør batteriet for lagt ned i strømstyrke (ESC har lipo cutout for dette), har batteriet fått et slag eller på andre måter vært utsatt for skader på utersiden, skal det kastes. Ikke kast i vanlig søple, disse skal leveres som farlig avfald. Batteriet blir vanligvis forkortet som LiPo eller Li-Poly, det fulle navnet er faktisk et litium-polymer-batteri. Disse batteriene kommer vanligvis i enten en myk ‘vektbesparende’ pakke eller i en plastikk hardpakke. Hver celle har en nominell spenning på 3.3v - 3.7v i motsetning til tradisjonelle sylindriske batterier (NiMH) med en spenning på rundt 1,2v - 1.5v. Dette er grunnen til at Li-po batteripakker har uvanlige spenninger; 3,7 v 1 celle (eller 1s), 7,4 v (2s) og 11,1 v (3s) osv., Sammenlignet med vanlig batteri med 1,2 v per celle og en typisk sekscelle RC NiMH pakke med 7,2v totalt Spenning. ​ Hva er fordelene ved lipo batterier? Mange, faktisk riktig mange, men vi tar ikke alle med her. Et lipo batteri gjør det samme som NiMH batterier med de kan inneholder mer strøm på mindre plass. De kan avgi flere volt og derfor gi en rc bil et kraftigere puss, på samme måte som NiMH batterier, men dette kan de gjøre samtidig med de er mindre. Med andre ord de tar opp mindre plass i bilen selv om de gir samme strøm styrke som et 6 cell 7,2V NiMH batteri. ellers fungere de på samme måte som et NiMH batteri. ​ Krav til lader: Laderen må kunne lade Lipo batterier, og må inneholde ballangelader da lipo batterier på samme måte som NiMH batterier har celler, men disse celler må lades på den riktige måte, derfor kan du ikke bare tilslutte den en vanlig lader, det krever ekstra utstyr å lade Lipo batterier, her under er noen bilder av det du skal bruke. ​ Må si det igjen, sett deg inn i hvordan man bruker lipo batterier før du gjør det, feil bruk kan føre til brann, og du kan ikke bare ligge noe over batteriet og kvele ilden, eller puste det ut. Oppbevaring av lipo batterier krever en spesiell brannsikker pose/kasse. Skal du ikke bruke batteriet i noe tid, må batteriet lades i oppbevaring modus. vanligvis på ca 3,8V pr celle. Oppladning av Lipo batteri skal skje unner oppsyn, gjerne i en metal kasse hvor batteriet ikke kan komme i berøring med brannbar ting. ​ Selv om vi her på Rcbilen.no taler hårdt om Lipo batterier, fraråde vi ikke at du bruker dem, men det er ikke et leketøy og skal behandles med omtanke. På Rcbilen.no har vi valgt at vi selger Lipo batterier i stk, men alt for mange rc butikker selger Lipo batterier uten opplæring eller advarsler om at det potensielt kan være livsfarlig om man ikke bruker batteriet riktig. Du vil også, kunne oppleve at vi selger RTR (Ready To Run) biler hvor det følger med lipo batteri, men her er det produsenten som har ansvaret for batteriet og ikke Rcbilen.no Vi selger lader som kan lade båte NiMH og lipo batterier om du er ute etter dette.

Lipo batterier

Li-Ion batteri

Det er en type batteri til, som er nesten som Lipo batteri. Li-Ion batteri (Litium-ion). Dette er omtrent som Lipo batteri, men er en lille smule billigere og veier litt mer. Men ellers oppføre det seg og skal behandles som Lipo batterier. Denne type finner man gjerne i mindre rc biler og små fly, mobiltelefoner, kamera etc.

Li-Ion har lavere selvutlading 5-10% per måned, og til forskjell fra Lipo batterier, trenger Li-Ion ikke å lades helt ut før ny lading. De kan også klattlades (litt om gangen), men trenger en omstillingssyklus der de lades ut en gang iblant. Dette for å hindre at det dannes kobber i batteriets kjemi.

Batteriene vil over tid ta til seg mindre og mindre lading, og vil miste mer og mer effekt. Dette kjenner de fleste til via deres mobiltelefon, hvor de opplever at batteriet får kortere og kortere oppetid.


Er du i tvil om hva du skal bruke, så ta kontakt med oss på Kontakt@rcbilen.no elelr via Facebook: https://www.facebook.com/RcBilen.no

669 visninger0 kommentarer
bottom of page